De Groene Egel is een autonome kleuterschool in een groene omgeving. Buurtkinderen voelen zich hier thuis. Ze ontwikkelen zich optimaal door onze creatieve manier van werken.

SPEERPUNT 1: WELZIJN

Ik ken iedereen

De kleinschaligheid van onze school is een troef. Er heerst hierdoor een gezellige, gemoedelijke en familiale sfeer. Op deze manier willen we vertrouwen creëren tussen ouders, leerkrachten en kinderen.

De leerkrachten kennen alle kleuters en kunnen elkaar hierdoor ondersteunen en helpen om op zoek te gaan naar de beste aanpak voor elk kind. Ook willen we dat onze kleuters het gevoel hebben dat ze elke persoon in de school mogen aanspreken.

Ouders voelen zich welkom op school door een zeer nauw contact met klasjuffen, zorgjuffen en directie. Ze brengen en halen hun kleuters rechtstreeks bij de klasjuf. Zorgjuffen of directie staan aan het begin en het einde van de schooldag aan de poort om de ouders te begroeten. Op deze manier verlagen we voor onze ouders de drempel.

Egel met vlaggetjes

Ik voel me goed op school en kan mezelf zijn

We vinden het uiterst belangrijk dat onze kleuters zich goed voelen op de school. Het welbevinden van onze kleuters staat centraal. Dit is de basis om tot leren te komen. Op onze school kan elk kind zichzelf zijn. We tonen respect voor elkaar en houden rekening met eenieders eigenheid, karakter, kwaliteiten en beperkingen.

Voor de directie is het belangrijk dat ook de leerkrachten zich goed voelen op school. Personeelsleden kunnen steeds bij haar terecht met vragen of voor een gesprek.

We werken aan open communicatie en een positieve sfeer onder de collega’s. We willen leerkrachten die een goed team vormen en elkaar ondersteunen. Leerkrachten die een hoog werkgeluk ervaren, komen graag werken. Dit zorgt voor stabiliteit in ons team.

Ook willen we ervoor zorgen dat ouders zich goed voelen op onze school. We stellen ons laagdrempelig en met een positieve ingesteldheid op zodat alle ouders zich op hun gemak voelen en hun weg naar het schoolteam vinden.

Egel op trampoline

SPEERPUNT 2: KANSRIJK LEREN

Ik mag leren op mijn niveau

Onze school is opgedeeld in mengklassen. Dit wil zeggen dat er steeds twee leeftijdsgroepen in één klas zitten. In de jongste mengklassen zitten kleuters van 2,5 en 3 jaar en in de oudste mengklassen zitten kinderen van 4 en 5 jaar.

We kiezen voor deze organisatievorm omdat de kinderen op deze manier heel veel leren van elkaar, we ons aanbod makkelijker kunnen afstemmen op het niveau van elk kind en we elk kind individueel kunnen opvolgen.

Deze manier van werken heeft tot gevolg dat we maximaal inzetten op werken in kleine groepen. Het aanbod is zo afgestemd op het niveau van de kleuters in die groepjes. Door deze manier van werken, zetten we onze kinderen aan tot zelfstandigheid en kunnen we de tijd die hierdoor vrijkomt, gebruiken om met kinderen individueel aan de slag te gaan indien dit gewenst is. Door in te zetten op verschillende vormen van co-teaching, maken we het bovenstaande mogelijk en trachten we zoveel mogelijk kleuters de doelstellingen van een activiteit te laten behalen.

Het voordeel van deze organisatievorm voor de leerkrachten is dat het werk kan worden verdeeld en dat onze leerkrachten kunnen leren van elkaar.

Egel op podium

Ik krijg zorg op maat

Het hoge welbevinden van onze kleuters en leerkrachten willen we bereiken door zorg op maat aan te bieden. We kijken steeds naar de noden van de kinderen, ouders en leerkrachten en vertrekken vanuit groeikansen.

Om onze kleuters zo goed mogelijk op te volgen, komen leerkrachten, zorgleerkrachten, directie, zorgcoördinator, ouders en externe ondersteuners (vb. CLB, logopediste, kinesist, NOA,…) meermaals per jaar samen. Er wordt naar acties gezocht die aangeboden worden binnen de brede basiszorg aan alle kinderen, acties die worden aangeboden aan groepjes kinderen met gelijkaardige zorgnoden en indien nodig maatregelen die individueel worden toegepast.

Egel met meetlat

SPEERPUNT 3: SPELEND LEREN

Ik leer door te spelen en te ontdekken

We geloven dat een brede basis aan kennis en vaardigheden onze kleuters helpt om zo sterk mogelijk in de wereld te staan.

We laten onze kleuters experimenteren met materialen, leren ze keuzes maken en werken aan hun zelfstandigheid en zelfsturing. Bij dit alles zetten we, vanuit de noden van onze kleuters, maximaal in op hun taalontwikkeling. Door de taalvaardigheid van onze kleuters te vergroten, helpen we hen op alle domeinen beter te ontwikkelen.

Ons onderwijs staat nooit stil! We willen constant streven naar een betere kwaliteit! Hiervoor evalueren we planmatig onze werking en houden we rekening met de input van onze ouders en onze schoolverlaters. Daarnaast volgen onze leerkrachten regelmatig nascholingen, zowel individueel als teamgericht en stimuleren we het leren van elkaar.

Egel met sterren